Soalan 1 : Rumusan SPM 2014
[30 markah]
Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu
rumusan tentang peranan kaunselor dan langkah-langkah
untuk menggalakkan murid mendapat khidmat kaunselor. Panjangnya rumusan
hendaklah tidak melebihi 120 patah
perkataan.
Murid-murid pasti sudah biasa mendengar perkataan
kaunselor, tetapi sejauh manakah pengetahuan mereka tentang fungsi kaunselor?
Ramai murid yang masih kabur tentang fungsi sebenar kaunselor dan kriteria
individu yang memerlukan khidmatnya. Sebagai orang yang terlatih, kaunselor
melaksanakan tugas berlandaskan pengetahuannya dalam bimbingan dan kaunseling yang mampu menangani sebahagian
masalah sekolah. Antara masalah yang dialami oleh murid ialah tekanan emosi.
Dalam hal ini, fungsi kaunselor adalah untuk menolong murid mengenal pasti
punca tekanan emosi tersebut, di samping memberikan bimbingan tentang cara
menangani masalah yang dihadapi.
Walau bagaimanapun, kaunselor bukanlah berperanan
untuk menyelesaikan masalah seperti tanggapan sesetengah pihak. Perkara
ini perlu difahami oleh setiap murid
yang mahu mendapatkan bantuan atau khidmat daripada kaunselor. Kaunselor
sebenarnya berperanan untuk memandu murid memahami serta menerima keadaan diri sendiri
supaya mereka dapat meningkatkan perlakuan yang baik dan mengurangkan perlakuan
yang sebaliknya. Sehubungan dengan itu, murid tidak seharusnya menganggap bahawa mereka yang berjumpa dengan
kaunselor merupakan individu yang bermasalah semata-mata. Tanggapan ini tidak
benar sama sekali. Hakikatnya, apabila bertemu dengan kaunselor, murid akan
dibantu untuk menguruskan
perkara-perkara yang berkaitan dengan kehidupannya seperti panduan memilih
jurusan atau kerjaya yang sesuai dan bukan memberi tumpuan terhadap masalah
tertentu sahaja.
Kaunselor juga dapat membantu murid mengesan dan
mengembangkan bakat dan minatnya. Hal ini penting supaya segala tindakan yang
bakal dilakukan oleh murid selaras dengan apa-apa yang diingini agar mereka
berpeluang membuat perancangan masa depan untuk mencapai matlamat hidup. Pada
masa yang sama, kaunselor bertanggungjawab untuk membimbing murid memanfaatkan
peluang bagi penyempurnaan kendiri. Pelaksanaan pelbagai program bimbingan dan
kaunseling seperti ceramah, kursus dan kem motivasi akan membolehkan kaunselor
memahamkan murid tentang hubungan mereka dengan masyarakat sekitar. Dalam hal
ini, mereka akan dapat menyesuaikan diri dan berinteraksi secara positif dengan
rakan sebaya dan jiran-jiran. Selain itu, kaunselor juga dapat memupuk
nilai-nilai murni dalam diri murid melalui sesi kaunseling yang dijalankan.
Penyemaian nilai-nilai murni ini akan meningkatkan mutu disiplin murid-murid di
sekolah.
Sesungguhnya, usaha-usaha penambahbaikan perkhidmatan
kaunseling wajar dilaksanakan agar khidmat yang diberikan oleh kaunselor mendapat kepercayaan murid. Sikap
profesional kaunselor dalam melaksanakan tugas hendaklah menjadi keutamaan demi
menaikkan imej perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah.
Dipetik dan diubah
suai daripada
‘Memanfaatkan
Khidmat Kaumselor’
Oleh Nadiah Naufal,
Dewan Siswa, April 2012.
Soalan 2 (a) – Petikan Umum
Berdasarkan
petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda
sendiri.
(i)
Berikan maksud
rangkai kata mendapat kepercayaan.
[2 markah]
(ii)
Pengarang mengemukakan
beberapa tanggapan yang salah tentang khidmat kaunselor
di sekolah.
di sekolah.
Nyatakan tanggapan-tanggapan yang salah tersebut.
[3 markah]
(iii)
Pada pendapat
anda, selain mendapatkan khidmat kaunselor, apakah tindakan-tindakan
yang wajar dilakukan oleh murid untuk menangani masalah yang dihadapi oleh mereka?
yang wajar dilakukan oleh murid untuk menangani masalah yang dihadapi oleh mereka?
[4 markah]
Jawapan Rumusan SPM
2014
Pendahuluan :
1.
Petikan membincangkan tugas/ tanggungjawab/ fungsi kaunselor di sekolah/ dalam
kalangan murid. (2 markah)
2.
Petikan membincangkan tugas/
tanggungjawab/ fungsi dan beberapa tanggapan
yang
salah tentang kaunselor di sekolah. (2 markah)
3.
Rumusan
membincangkan tugas/ tanggungjawab/ fungsi kaunselor dan langkah-langkah
untuk menggalakkan murid
mendapat khidmat kaunselor. (2 markah)
4.
Petikan membincangkan tugas/ tanggungjawab/ fungsi kaunselor di Malaysia/ di negara
ini. (1 markah)
5.
Petikan membincangkan tugas/ tanggungjawab/ fungsi kaunselor dan langkah-langkah
untuk
menggalakkan murid mendapat khidmat kaunselor. (1 markah)
6.
Petikan membincangkan peranan kounselor.
(0 markah)
Isi tersurat { 4
hingga 12 markah]
S1 menolong
murid mengenal pasti punca tekanan emosi tersebut
S2 memberikan
bimbingan tentang cara menangani masalah yang dihadapi
S3 memandu
murid memahami serta menerima keadaan diri
S4 murid
akan dibantu menguruskan perkara-perkara
yang berkaitan dengan kehidupannya
S5 membantu
murid mengesan dan mengembangkan bakat dan minatnya
S6 membimbing
murid memanfaatkan peluang bagi penyempurnaan kendiri
S7 memahamankan
murid tentang hubungan mereka dengan masyarakat sekitar
S8 memupuk
nilai-nilai murni dalam diri murid
Isi tersirat : [4
hingga 12 markah]
T1 bilik
kaunseling yang kondusif/ selesa/ terbuka
T2 sikap
kaunselor yang mesra pelanggan/ baik
T3 kaunselor
mudah ditemui untuk sesi bimbingan dan kaunselor/ tambah waktu operasi
T4 mengiklankan/
mempromosikan perkhidmatan kaunseling secara berterusan/ kempen
T5 meminta
kerjasama ibu bapa supaya menggalakkan anak-anak berjumpa dengan kaunselor
T6 pihak
sekolah memberikan penghargaan/ hadiah/ merit kepada murid yang mendapatkan
perkhidmatan bimbingan kaunseling
T7 menetapkan
jadual murid berjumpa kaunselor/ guru merujukkan murid kepada kaunselor
T8 mengaktifkan
aktiviti Kelab Bimbingan dan Kaunseling/ Pembimbing Rakan Sebaya/
mentor-mentee
T9 membuka talian khidmat Bimbingan dan
Kaunseling sekolah/ e-mel/ Khidmat Pesanan
Ringkas (SMS)
Penutup :
K1 Kesimpulannya,
setiap murid digalakkan supaya berjumpa kaunselor agar dapat
meningkatkan ketrampilan/
keyakinan diri (2 markah)
K2 Kesimpulannya,
setiap murid digalakkan supaya berjmpa kaunselor (1 markah)
Jawapan 2(a) :
Petikan Umum
(i)
Maksud rangkai kata mendapat kepercayaan ialah
mendapat
|
Kepercayaan
|
Memperoleh/ meraih
|
Keyakinan / pengiktirafan
|
(ii) Pengarang mengemukakan beberapa tanggapan yang
salah tentang khidmat kaunselor di sekolah. Tanggapan-tanggapan yang salah
tersebut ialah :
P1 kaunselor berperanan untuk
menyelesaikan masalah
P2 mereka yang berjumpa dengan
kaunselor merupakan individu yang bermasalah
semata-mata
P3 kaunselor memberikan tumpuan
terhadap masalah tertentu sahaja
(iii) Pada pendapat saya, selain mendapatkan khidmat
kaunselor, tindakan-tindakan yang wajar dilakukan oleh murid untuk menangani
masalah yang dihadapai oleh mereka ialah:
P1 meminta masihat daripada ibu
bapa
P2 meminta nasihat ahli keluarga –
datuk/ nenek/ abang/ kakak
P3 mendapatkan pandangan yang baik
daripada rakan-rakan
P4 berbincang dengan guru mata
pelajaran/ kelas/ mentor
P5 merujuk buku/ internet/
risalah/ ceramah
P6 bersembahyang hajat/ berdoa
kepada Tuhan
P7 merujuk masalah kepada imam/
guru agama/ ketua kampung/ doctor
P8 bersukan/ beriadah/ melancong/
bertenang/ bersabar/ menerima dengan rasional/
muhasabah
Untuk soalan (iii) ada 2 cara menjawabnya :
a.
Beri isi yang cukup
b.
Beri isi dan huraian
Contoh :
… meminta nasihat daripada ibu
bapa (1 markah untuk isi) kerana ibu bapa lebih memahami kehendak anak-anak
berbanding orang lain. (1 markah untuk huraian)
Jawapan bagi setiap latihan akan disiarkan pada setiap hujung minggu. Selamat mencuba ...
ReplyDeleteterima kasih atas perkongsian yang sangat bermanfaat..
ReplyDeletewell done
ReplyDeleteNice
ReplyDeleteBoleh saya tanya adakah ini cikgu kerana kalau ini cikgu bolehkah cikgu membantu saya kerana pda thun nii saya sudah tingkatan 5 mohon balas secepat mungkin
ReplyDeleteKalau ini cikgu boleh x pm saya
ReplyDeleteTerima kasih sebab Sama macam soalan cikgu bagi Kat sekolah
ReplyDeleteterima kasih banyak2 !
ReplyDeleteterima kasih..
ReplyDeleteterima kasih..
ReplyDeletebagus web ni siap bagi jawapan
ReplyDeletekasih cg
ReplyDeleteTerima kasih😊😊
ReplyDeletemakasih coy. skola dah nak bukak bru saya buat mlm ni! auto puji
ReplyDeleteJangan dok tiru.. Smpai bila nk pandai
ReplyDelete